De oudste fabrikant van veiligheidsschoenen van Denemarken bestaat 150 jaar

Van gewoon schoeisel tot een essentieel onderdeel van de veiligheid op de werkplek; Sika Footwear is al 150 jaar betrokken bij de ontwikkeling van veiligheidsschoenen voor alle branches in Denemarken.



Toen de familie Engelbredt in 1870 begon met de productie van klompen, was er geen bijzondere aandacht voor veiligheid of comfort op de werkplek. Klompen droeg je gewoon uit noodzaak. 150 jaar en vier generaties later heeft het bedrijf van de familie Engelbredt zich onder de naam Sika Footwear ontwikkeld tot een van de toonaangevende partijen in de markt voor zeer gespecialiseerde veiligheidsschoenen - en de onderneming is kerngezond. Sinds 2010 zijn zowel de omzet als het resultaat aanzienlijk verbeterd en vanaf het begin van het nieuwe millennium heeft de 150-jarige jubilaris elk jaar met winst afgesloten. 

Enige leverancier aan alle branches in Denemarken

Tot 1979 richtte het bedrijf zich op gewone klompen, maar in dat jaar werd een historische beslissing genomen. De productie werd geprofessionaliseerd voor het vervaardigen van veiligheidsklompen voor de industrie en werkklompen voor onder andere slachthuizen. Door middel van een aantal samenwerkingsovereenkomsten met Deense en buitenlandse fabrikanten begon Sika Footwear ook met de productie van veiligheidsschoenen en -laarzen, die de basis vormen van de huidige productportfolio.

Deze uitbreiding heeft zijn vruchten afgeworpen en vandaag de dag heeft Sika Footwear, als enige fabrikant, veiligheidsschoenen voor alle branches in Denemarken in zijn pakket. Het bedrijf heeft 150 medewerkers, verdeeld over de hoofdvestiging in Denemarken, verkoopkantoren in Noorwegen, Zweden, Duitsland en Nederland, en een eigen productielocatie in Oekraïne.

„De sleutel tot onze groei ligt in onze jarenlange ervaring, onze innovatieve aanpak en ons brede assortiment. Maar om nou te zeggen dat alleen onze 150 jaar ervaring ons een cruciaal concurrentievoordeel geeft, gaat waarschijnlijk wat te ver. Hoewel het wel zo is dat onze mooie leeftijd en het feit dat het bedrijf onafgebroken in familiebezit is geweest, ons op veel van onze buitenlandse markten een geloofwaardigheid geeft die maar moeilijk te evenaren is“, zegt Hans Løve, hoofd Sales and Marketing bij Sika Footwear. 

"

„We moeten voorop lopen in de ontwikkeling en luisteren naar de wensen die onze klanten hebben of - liever nog - gaan krijgen. Dit is al 150 jaar onze aanpak en dat zal de komende 150 jaar ook zo blijven“, 

 

Hans Løve, hoofd Sales and Marketing bij Sika Footwear.

 

Dicht bij de klanten

Klompen zijn sinds de jaren zeventig maar weinig veranderd, maar voor veiligheidsschoenen geldt tegenwoordig een heel andere standaard. Er worden voortdurend nieuwe eisen gesteld op het gebied van comfort en veiligheid, waar Sika Footwear aan wil voldoen door nauwe samenwerking met zijn klanten.

„Je moet onze producten een hele werkdag lang kunnen dragen. De schoenen moeten ademend, licht en comfortabel zijn zonder enig ongemak voor de gebruiker. Daarom besteden we veel tijd en geld aan de ontwikkeling van de schoenen in samenwerking met de mensen die ze gaan dragen. De afstand tussen gewone schoenen en veiligheidsschoenen is veel kleiner dan vroeger, terwijl ze wel moeten voldoen aan een torenhoog veiligheidsniveau“, zegt Hans Løve. Hij vervolgt:

„We moeten voorop lopen in de ontwikkeling en luisteren naar de wensen die onze klanten hebben of - liever nog - gaan krijgen. Dit is al 150 jaar onze aanpak en dat zal de komende 150 jaar ook zo blijven“, zegt Hans Løve.